Livet är som en fläta!


En underbart vacker fläta som är alldeles unik! Med många olika trådar i som alla har sin egen färg, nyans och kvalité.

De första trådarna i din fläta var dina föräldrar. Innan någon kanske visste om det hade din lilla sköra tråd börjat spinnas! En tråd som säkert blev en stor glädje o lycka för dina föräldrar! Men också den viktigaste och vackraste tråden i deras fläta, och som, tror jag, aldrig klipps av från mammas!

Nu börjar din fläta skapas! I början med dessa tre unika, viktiga trådar! Här läggs grunden för ditt liv, din personlighet, hur du förhåller dig till andra människor och händelser!

Ganska snart vävs det in fler trådar, viktiga trådar för att din fläta skall bli unik, stark och hållbar. Varje tråd är speciell, har sin egen färgnyans och kvalité och tillför en bit till mönstret.

Ja...sen kommer det hela tiden nya trådar…människor som bli viktiga för dig, människor som gör avtryck och som betyder något, men som bara finns kvar en tid. Det kan vara barndomsvänner, klasskamrater, lärare, arbetskamrater och arbetsgivare…..

Men i den här flätan finns det trådar som är vackrare och starkare än dom andra! Som flätas med i hela flätan! Den viktigaste är DU! Din livskamrat, dina barn, dina föräldrar, far o morföräldrar, bröder och systrar, kusiner o fastrar o mostrar, dina vänner, ja alla människor som är viktiga för dig, är en tråd som gör din fläta vacker och stark!

Ibland blir det en ”fnurra” på en tråd! Ibland brister en tråd! Ibland trasslar trådarna till sig och blir en enda härva. Vad händer då? Helt klart är att mönstret i din fläta påverkas!

När det blir en fnurra på tråden kan vi försöka lösa upp den, men om det inte går, kan vi fläta in den och göra den till en del av mönstret. Efter ett tag när vi ser tillbaka på vår fläta med alla fnurror och knutar, ja då har dom tillfört vårt fläta en djupare nyans och en styrka som inte fanns där tidigare.

Det blir fint mönstrade knutar som kallas livserfarenhet! De tillför din fläta en ny och djupare dimension.

Så….fnurror kan vara irriterande och jobbiga. Men med uthållighet och tålamod kan det bli något bra o fint av dom i din fläta! Du kan till och med trä pärlor till knutarna, så det blir något vackert som drar blickarna till sig!

När en tråd brister, ja då kan det bli ett litet eller stort hål i din fläta! Ett tomrum som inte kan fyllas. Det kan vara döden som tar bort någon viktig ”tråd” i din fläta. En separation, en skilsmässa, ja något som påverkar oss för alltid. Det kan ta en tid innan vi hittar tillbaka till mönstret, det kan bli ett ärr i mönstret som blir en del av din fläta. Men, på något sätt flätar vi vidare.

Ibland kan man foga till en ny tråd där den förra gick av. Det blir kanske inte samma färg eller samma kvalité, fogen eller lagningen syns, men det sägs att en fog eller lagning kan bli starkare än det ursprungliga materialet! Ännu en erfarenhet och styrka har fogats till din fläta!

Men vad händer när det blir en härva? Varför blir det härvor? Hur kan vi lösa upp dessa härvor?

Vad får du för tankar? Vad är din reflektion? Vill du prata om det eller skapa en LO om det är du välkommen att göra det! Du får gärna vara anonym, och inget publiceras utan din uttryckliga önskan!

Lämna gärna en kommentar!

Fram över skall jag berätta lite om min egen fläta och så skall jag plocka ut olika trådar och rekflektera lite närmare över dom, vilken betydelse dom har och hur dom påverkar oss . Kom gärna med frågor, förslag och synpunkter!

Kram till er alla! Ilona

Kommentarer

Kajsa sa…
du har just nu blivit den nyaste av alla trådar i min fläta. vilken kanon jämförelse.. den gick direkt in i mitt hjärta och jag känner hur den sprider sig. Jag har just nu en härva av trådar som jag försöker reda ut, panikångest heter den härvan. ja den har ett namn =), jag drar i en tråd åt gången och lägger åt sidan.. precis som när pojken kommer med sin drake och vill att jag ska reda ut linan, eller när jag ska brodera och det är ett tag sen och alla färgerna har blandat sig till en härva, då tar man en tråd i taget och lägger åt sidan, för att ta tag i nästa, och ganska snart med tålamod tror jag nog att jag även kommer att reda ut denna härva jag har i min livsfläta.
Tack underbara du för att jag har fått en sådan förklaring, underbart. Nu ska jag begrunda detta, är det ok att jag kopierar texten och har bara för mej??
många höstvarma kramar från Kajsa
ps hittade hit från Marie =)
Ella sa…
Jag vet inte hur jag hittade hit men det kanske liksom var meningen. Jag tycker om din jämförelse, och så väl den stämmer.

Tack.
Ilona sa…
Kära vännen!

Jag har haft sååå mycket omkring mig den senate tiden, så jag har alldeles missat kommentarerna här! Men vad glad jag blir när mina ord når fram till någon som kanske till och med behöver det.

Kajsa...du får gärna kopiera och sprida vidare också om du vill ...hänvisa gärna!

Ella...ibland hamnar vi på rätt plats vid rätt tidpunkt!

Kram på er!

Populära inlägg i den här bloggen

I takt med livet......

Ett gott skratt.....